کاظم بایرام

کاظم بایرام: نگهبان هویت خلیج فارس

نگهبان هویت خلیج فارس

کاظم بایرام، محقق و نماینده دائمی فستیوال جهانی عکس و تصویر زیر آب Antibes Juan-les-Pins فرانسه است. او با ۱۰ عنوان قهرمانی در حوزه مستندسازی و بیش از سی سال سابقه و تجربه، چهره‌ای شناخته‌شده در این عرصه است. او سالهاست که نگهبان هویت خلیج فارس است و از تحریفات بین‌المللی جلوگیری می‌کند.

نگهبان هویت خلیج فارس

نزدیک به ۳ دهه است که همسایگان جنوبی کشورمان و سایر کشورهای هم‌پیمان در دنیا تلاش می‌کنند تا نام خلیج فارس را از بین ببرند. برای این هدف، هزینه‌های زیادی صرف تولیدات خبری، فرهنگی، کتاب، عکس، فیلم‌های مستند، کنگره‌ها و… شده است تا نام مقدس خلیج فارس را به نام جعلی خلیج عربی یا خلیج تبدیل کنند. تا جایی که امروزه برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با هزینه‌های زیاد، فیلم‌ها و کتاب‌های نفیسی را همراه با عکس‌هایی از مجموعه حیوانات دریایی و حاشیه خلیج فارس به چاپ رسانده‌اند. آن‌ها پسوند فارسی این حیوانات را به عربی تغییر داده‌اند تا به خیال خود در آینده‌ای نزدیک نام تحریف‌شده خلیج فارس را تثبیت کنند.

از عمق دریا تا دل جهانیان

در سال 1991، در جنوب ترکیه اقامت داشتم. روی درب ورودی هتل محل اقامتم با پوستری از نقاشی‌هایی از آبزیان روبرو شدم که با کلماتی درشت نوشته بود “ماهی‌های خلیج عربی”. برایم جالب بود بدانم خلیج عربی در کدام بخش از خاورمیانه واقع شده است و این آبزیان متعلق به کدام دریا می‌باشند؟ ابتدا فکر کردم که منظور از خلیج عربی همان دریای سرخ است. این دریا قبل از باز شدن کانال سوئز خلیج بود و نام واقعی آن “Sinus Arabicus” یا “Golfe d’Arabie” بود. با گذر زمان، نام آن به “دریای سرخ” تغییر یافت. جمال عبدالناصر، رئیس جمهور وقت مصر، در نشست سران عرب نام خلیج عربی را به جای خلیج فارس به کار برد و از آن روز به بعد این نام ننگین و جعلی توسط همسایگان جنوبی ایران تکرار می‌شود!

مبارزه با تحریف، دفاع از حقیقت

در پایین این پوستر نوشته بود “چاپ کویت”، و متوجه شدم که همسایگان جنوبی ما مشغول تحریف نام خلیج فارس هستند. آنها به‌طور ریشه‌ای به موضوع پرداخته‌اند و حتی نام موجودات را نیز تغییر داده‌اند. در زمینه عکاسی زیر آب هم تخصصی ندارند و موجودات را نقاشی کرده‌اند و در نهایت در خارج از مرزها به پروپاگاندا می‌پردازند!

هزار و یک‌شب زیر آب‌های خلیج فارس

پس از آن، به‌عنوان یک ایرانی، احساس وظیفه کردم که از ارزش‌های وطن دفاع نموده و در حد توان نسبت به معرفی سرزمینم و به‌ویژه نام خلیج فارس اقدام نمایم. اولین مقاله خود را تحت عنوان “هزار و یک‌شب زیر آب‌های خلیج فارس” تهیه کردم و به‌عنوان مقاله اول، با عکسی از خلیج فارس روی جلد و تأکید بر نام خلیج فارس، در مجله دو زبانه و بین‌المللی اطلس در ترکیه در سال 1995 به چاپ رساندم.

نمایشی بی‌پایان از زیبایی

پس از آن، چندین مقاله و فیلم مستند با عناوین مربوط به خلیج فارس تهیه کردم که تمامی آنها در مجلات معتبر دنیا چاپ و فیلم‌ها در شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شدند. از سال 1996 تا 2006، هشت نمایشگاه بزرگ عکس با هشت عنوان مختلف از خلیج فارس در پاریس برگزار کردم و افتخار دارم که ۷ مقام بین‌المللی و ۳ مقام جهانی در زمینه مستندسازی، عمدتاً با موضوعات خلیج فارس، دریافت کرده‌ام.

سفرهای مکرر، نگهبان هویت خلیج فارس

عکس‌ها و فیلم‌های مستند زیادی در مورد خلیج فارس تهیه و تولید کردم. لازم به ذکر است که در تهیه کلیه عکس‌ها و مقالات و انجام تمامی امور ذکر شده، صرفاً از سرمایه محدود و شخصی خودم استفاده کرده و در حد بضاعت شخصی، به‌عنوان یک ایرانی، وظیفه‌ام را انجام داده‌ام.

خلیج فارس: نامی که هرگز تغییر نخواهد کرد

با توجه به حجم بسیار بالای سرمایه‌گذاری و تبلیغاتی شش کشور همسایه جنوبی خلیج فارس، به نظر می‌رسد که مبارزه با این تبلیغات، کار یک فرد با بضاعت محدود نیست و نیاز به تلاش برای دفاع از نام خلیج فارس با حمایت مردمی و به‌ویژه بخش خصوصی دارد. این تلاش باید با سرعت مناسبی انجام پذیرد تا بتوانیم با تلاش‌ها و تبلیغات گسترده برای تغییر نام خلیج فارس مقابله کرده و از تحریف نام خلیج فارس جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *